ARTIKEL SKREVET AF THEIS SVENDSEN FRA SLAGELSE ERHVERV · OKTOBER 28 2024
Vi er omgivet af lyde. I hjemmet, på arbejde og i det offentlige rum. Slagelsevirksomheden AKUSTI producerer og sælger lydabsorberende billeder, der forener funktion og forskønnelse af rum med dårlig lyd. For det behøver hverken være kedeligt eller udfordrende at vende lydbilledet og skabe et bedre indeklima.
Vi er ret stolte af den nordiske stil herhjemme. Hvad enten det drejer sig om mode, mad eller boligindretning. Særlig indretningen giver udfordringer, som mange ikke tager med i deres overvejelser, når de etablerer eller renoverer private hjem, restauranter, butikker eller kontorer.
Alle, der har prøvet at opholde sig i et rum med dårlig akustik ved, hvor udfordrende det kan være for koncentrationen, for samtaler, ja, for nogle kan det være forbundet med direkte ubehag, hvis der er for meget larm. Det kan AKUSTIs lydabsorberende billeder være med til at ændre på.
AKUSTI er en ny virksomhed i Slagelse, der producerer og sælger lydabsorberende billeder, der kan designes med motiver og i mål efter individuelle ønsker. Det er dansk design, produceret i Europa. Materialerne er nøje udvalgte tekstiler, der tager hensyn til ikke bare kvalitet, men også bæredygtighed i form af nedbrydelige genbrugsmaterialer alle steder, det er muligt.
– Vores produkter har to hovedformål – forskønnelse og funktion. Udover at optimere indeklimaet i forhold til lyd, kan man vælge lige de motiver, man gerne vil have. Når vi omgiver os med personlige motiver og kunst, har det en positiv indflydelse på bl.a. vores humør og giver vores hjem et unikt præg. Motiverne kan også rumme læring i børnehøjde eller en fortælling i fotos til arbejdspladsen. Der er rigtig mange muligheder, siger Lars Pérez.
AKUSTIs billeder kan købes både som vægbilleder og som skillevægge. Derudover tilbyder AKUSTI en lang række grafiske reklamevarer fra facadebannere og beachflag til telte med tryk.

Idé opstod i eget hjem
– Min idé startede for længe siden. Vi renoverede en patriciervilla – store rum med højt til loftet, rå gulve, glatte overflader, ingen gardiner. Alt det, der normalt absorberer lyd. Dengang kunne man enten gøre noget ved loftet eller købe nogle plader til væggene i én farve. Min kone er kunstner, og vi kan godt lide at have noget på væggene, dermed blev idéen til virksomheden sået, siger Lars Pérez, indehaver af AKUSTI.
Forarbejdet gik i gang med af afdække mulighederne for at kunne skabe et godt og samtidig æstetisk produkt. Det har stået på i et par år ved siden af et fuldtidsjob, men for et år siden tog Lars Pérez beslutningen og gik fuldtids med sit iværksætteri.
Det blev ikke gjort i blinde. Lars Pérez er en erfaren erhvervsmand, der allerede som 19-årig kastede sig ud i sit første iværksættereventyr. Siden da har han arbejdet i internationale virksomheder, rejst verden rundt før han landede tilbage i Slagelse, hvor han i en årrække har undervist unge i bl.a. iværksætteri og erhvervsrettede fag.
– Hvor jeg tidligere har kastet mig hovedkulds ud i ting, var det vigtigt for mig denne gang at gå mere struktureret ind i processen med at starte virksomhed, fortæller Lars Pérez.
Han har derfor udover et grundigt forarbejde, bl.a. deltaget i Slagelse Erhvervs iværksætterkursus. Her kom han i kontakt med erhvervskonsulent Lisbeth Eichen og senere forretningsudvikler Mette Østergaard fra Erhvervshus Sjælland.
– Det har været en stor støtte og en god hjælp i opstartsfasen. Jeg er blevet meget bevidst om, hvad jeg er god til og hvad jeg er mindre god til. Jeg har taget imod de tilbud, jeg har fået og er blevet holdt til ilden i de strukturelle ting, der måske ikke er så spændende, når man bare gerne vil ud og sælge og sine produkter.
Netværk giver god sparring
Det er også igennem de to konsulenter, at Lars Pérez fandt vej til en plads i kontormiljøet på Posthuset i Slagelse.
– Jeg kan sagtens arbejde hjemmefra, men jeg har brug for ”kaffemaskinesnakken”, smiler Lars Pérez.
Og det har været gavnligt at komme ud. Her har bl.a. mødt MËRK’s Katrine Tornbjerg, i hvem han har fundet en god sparringspartner. Sammen har de to udarbejdet AKUSTIs website, markedsføringsmateriale m.m.
– Vi komplementerer hinanden godt. Så vidt muligt benytter jeg mig af lokale samarbejdspartnere, det er vigtigt.
Klar til at præsentere AKUSTI
Nu glæder Lars Pérez sig til at præsentere AKUSTI og sine produkter for omverdenen. Han er mere end klar til at give en præsentation af mulighederne og den effekt man kan opnå, så både funktion og en fryd for øjet forenes.